پر بازدیدترین روز
روزنگار
روز سه شنبه مورخ:
۲۵ مهر ۱۳۹۶[ه.ش]
25 محرم 1439[ه.ق]
2017 Oct 16[میلادی]
مصادف با :
1) شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام (95 ه.ق) به روایتی

آگاه سازی | پایگاه تحلیلی اطلاعاتی آگاه سازی | AGAHSAZI - کد : 9627 مورخ:[1394-01-20 19:39:01] چاپ
جريان اطلاعاتی خلقي و فضای سیاسی!
جريان اطلاعاتی خلقي و فضای سیاسی!

جريان اطلاعاتی خلقي و فضای سیاسی!

یکی از کلیدی ترین استراتژی های جريان اطلاعاتی خلقي قالب گیری افکار عمومی با هدف کنترل رفتارهای مردم در حوادث احتمالی است که ممکن است در حال و آینده اتفاق بیافتد. بدون شک این روش در زمان های مختلف با شیوه های متفاوتی به منظور حداکثر دست یابی به نتیجه اجرا می شود. در سال های گذشته تیز بینی و هوشیاری نخبگان جامعه در برخورد با خطر فرم دادن افکار عمومی از سوی اين جريان سيال نفاق بیش از جریان های سیاسی و حتي جناحها به چشم می خورد.
هدف دیگر جريان اطلاعاتی خلقي از این قالب گیری فضای سیاسی، هدایت گفتمان های رایج در میان مردم و حتی تغییر بنیان هایی است که می تواند سبب مشارکت مردم در تعیین سرنوشت سیاسی جامعه شود. اشغال فضای سیاسی برای نفوذ آرام گفتمان ها و رفتارهای غیر شهروندى، ترویج مصنوعی قطب بندی گروههای سیاسی و اجتماعی و حذف همه مراوداتی است که درون جامعه صورت می گیرد.
این اشغال می تواند با ماسک های مختلفی صحنه آرایی کرده و فعالان جامعه مدنی یا سیاسی را بدون آنکه خود بدانند به خدمت بگیرد. این قالب گیری می تواند هر گونه حرکت رها از قدرت حاکم بر جريان خلقي را در نطفه منجمد کند، و در فرآیند قطبی کردن، دوستان را به دشمن تبدیل کرده و حصارهایی رسم کند که روند مردمسالارى درایران را متوقف کند.
معمولا این فرم دادن که با ترویج اشکالی از تحجر و تعصب همراه است با نقاب های فریبنده پوشش داده می شود تا مخاطب نتواند به هدف واقعی منبع پیام پی ببرد و در مسیر عملیاتی شدن بر دو عنصر مشارکت و اعتماد در بین فعالان سیاسی، اجتماعی تاثیر گذاشته و فوندانسیون تحرکات اجتماعی را سست و غیر مقاوم و غیر فعال می کند.
یکی از افراد اطلاعاتي بریده از اين جريان نقل مي كرد، از سال ۷۹ ما به دنبال کنترل و شکل دادن افکار عمومی بدون پرداخت هزینه بودیم. گاهی چند بازجویی را تنها با هدف پخش و جا انداختن موضوعی انجام می دادیم که اگر مستقیم وارد می شدیم افکار عمومی مقاومت می کرد ولی کافی بود در چند بازجویی با فواصل و حتی در شهر های مختلف موضوعی را منتقل کنیم و آن را جا بیاندازیم مثل گرفتن پول از غربی ها و یا ایجاد هراس اخلاقی، تزریق اطلاعات نادرست و جلوه دادن پیامدهای سو مثلا از جدایی طلبی به گونه ای عمل می کردیم که مثلا بتوانیم جریانی از تنزه طلبی در بخشی از نیروهای سیاسی راه بیاندازیم و امکان حرکت های مشترک را بسوزانیم.
جريان اطلاعات خلقي مهمترین جریان سیاسی را افکار عمومی می داند و برای قطبی و تکه تکه کردن آن از هر سرمایه و نیرنگ و فریبی استفاده می کند.
این بریده اطلاعات خلقي از عبارت برخورد نرم افزاری برای اشغال فضای سیاسی استفاده می کند و می گوید: ما حساسیت افراد و نقطه ضعف و قدرت آنها را شناسایی می کردیم و در زمانی که می دانستیم نتیجه می گیریم رویش سوار می شدیم و بدون آنکه آن فرد متوجه باشد با گرفتن سود های کوچک نتیجه بزرگ می گرفتیم.
ما به مرور زمان اصل را فرع و فرع را اصلی می کردیم. ما الگو درست می کردیم و افراد خودشان در همان الگو چرخ می خوردند حتی شبکه های اجتماعی را با همین گونه روش ها شکل می دادیم ورفتارهای عمومی مردم را جهت دهی می کردیم.
حاج داوود کریمی که زمانی بردن نامش گناهی نا بخشودنی تلقی میشد و البته پس از شهادت بازجویانش صاحب عزا شده بودند پس از آزادی از زندان جمله ای را در جمع محدود دوستانش نقل کرد که می تواند به هدف این نوشتار کمک کند. وی که تحت شکنجه روحی و جسمی سختی قرار گرفته بود گفت: مراقب باشید کاری می کنند که از ترس گشنگی غذای مسموم بخورید. آخر این ماجرا هلاکت است مگر آنکه تشخیص دهید توی سینی غذای مسموم گذاشته اند. او که اولین فرمانده سپاه تهران بود و در همان اوایل انقلاب مغضوب اين جريان خلقي شد در توصیه ای پس از آزادی داوودى از زندان گفت: باید مراقب بود چرا که با شکل دادن و هدایت افکار عمومی طوری عمل می کنند که حتی خودمان را انکار کنیم. آنچه برایش تلاش می کنیم به دست خودمان منحل کنیم. این اولین فرمانده سپاه تهران می گفت: شاخه اطلاعاتی ارتش خلقي، اشخاص و طبقات و رفقا را روبروی هم قرار می دهند و از هر وسیله ای استفاده می کنند بنابراین ممکن است بدون آنکه بخواهی وسیله آنها شوی. زیرک باش و هر حرفی را که می شنوی و یا رفتاری را که میبینی با هوشیاری تحلیل کن و منافع حاصل از آن برای جريان خلقي را سبک و سنگین کن. فراموش نکن که نوع برخورد ماست که پروژه های آنها را می سوزاند یا موفق می کند.
مدتهاست که شاهد روش های مختلف شاخه اطلاعاتی و امنیتی ارتش خلقي برای اشغال فضای سیاسی و کنترل هر گونه گفتمان مردمي و رها از قدرت در شبکه های اجتماعی، فضای رسانه ای و نخبگان هستیم. این اشغال با توجه به نحیف بودن جامعه مدنی و نقاط ضعف جامعه نخبگان دور از انتظار نبود ولی آنچه مسلم است در صورت آگاهی به این پروژه مهندسی شده، قابل مقابله است.
این روش با هدف کاهش بردباری و تحمل و مدارا در برابر عقیده مخالف به منظور انهدام بنیان های رفتارهای شهروندى و دموکراتیک در افرادی که برای مردمسالارى تلاش می کنند اتخاذ شده و صد البته اگر به آن دست یابند به دست آوردی می رسند که به ریشه مردمسالارى  در كشور ضربه جدی می زند.
جريان خلقي قصد دارد عناصر فرهنگی خود را به هژمونی غالب و هنجارهای اجتماعی تبدیل کند و ابتکار عمل را به دست گیرد بدون آنکه از خود رد پایی به جا بگذارد رفتارهای اعتدالي  را تخریب کند و در این میان وظیفه ما تشخیص سرشت جریان هایی است که به راه می افتد تا با متورم کردن و تقویت عناصر و رفتار های فرهنگی جريان خلقي بر روی اراده جامعه تاثیر بگذارد. جريان خلقي  به جای برخورد مستقیم با حاملان مردمسالارى به شکل غیرمستقیم فرهنگی که مردمسالارى  روی آن شکل می گیرد را از میان می برد.
 برخي از افرادى كه به خارج از كشور رفته اند و يا پناهنده شده اند با رسانه ها مصاحبه كرده اند و اظهار داشته اند كه ما بعنوان فعالان سياسي و يا رسانه ايي در داخل شناخته مي شديم و در اصل منبع اطلاعاتي بوديم و مدتها وظیفه داشتم که در گروههاى اجتماعي فعاليت كنيم و به ترویج متعصبانه از عقایدمان را در دیگر اعضا گروه و حتي فیس بوک و شبکه های اجتماعی که عضو بودم انجام دهم.
نوعی افراط گرایی در حمایت از ایدئولوژی گروه، و من اطمینان داشتم در گروههای دیگر افرادی چون من وجود داشتند که فضای سیاسی را آلوده به عصبیت، تعصب ورفتارهای بدون مدارا و اعتدال کنند. آنها سعی در ترویج یک الگوی رفتاری به وسیله نفوذی ها داشتند که در آن انتقام جویی و سر خوردگی و خودخواهی و فقدان عقلانیت هم وجود داشت. ترویج تعصب های قومی یا مذهبی، جنسیتی یا مذهبی و حتی نژاد پرستی. اغلب اين منابع گفته اند كه ما می دانستيم که دامنه این تقابل گرایی سازمان یافته تا رو در کردن گروههای عزاداری مذهبی هم پیش رفته است. اين افراد تصريح كرده اند كه شاخه اطلاعاتي اين جريان معتقد بود نیروهای سیاسی را با نفوذی هایش به تقابل با یکدیگر می کشاند به گونه ای که نتوانند دور یک میزنشسته و به توافقی احتمالی براى كار مشترك و يا آگاهي مشترك دست یابند.
 آنچه مسلم است مردمسالارى در خلا به وجود نمی اید، شکل گیری و رشد اعتدال ملي نیازمند فوندانسیونی است که در رفتار های ما شکل می گیرد. به زعم اتاق های فکر شاخه و تيم هاى اطلاعاتی اگر به جای بر خورد مستقیم با مردمسالارى  آب وارد زیر ساخت های مردمسالارى  کنند ساختمان جمهوريت در كشور قبل از شکل گیری فرو می ریزد.
والدمار گوریان (۵۴-۱۹۰۳) در روسیه به دنیا آمد در آلمان بزرگ شد. وی در نوشته ای که به توضیح نظامي و ساختار ارتش خلقي و چگونگی گسترش هژمونی آن پرداخت می گوید جامعه توتالیتر از هم می پاشد و در هرج و مرج فرو می رود اگر نتواند به دستکاری و شکل دهی افکار عمومی بپردازد. گوریان معتقد است این شکل از حکومت ها فرومی پاشد اگر نتواند از راه ترور و ارعاب و سازماندهی و دستکاری و تبلیغ، بر افکار عمومی حکومت کند.
با بررسی نظری نوشته های وی، به نظر می رسد چنین ساختار تفكرى  با قالب گیری افکار عمومی سر پیچی مردم از اراده قدرت خلقي را اجتناب ناپذیر می کنند. به تعبیر وی گروهی تشنه قدرت با دخل و تصرف و شکل دادن افکار عمومی به عملیاتی مردم فریبانه برای حفظ و گسترش قدرت نامحدود و مهارگسیخته خود، می پردازند.
این نظریه پرداز از دو مفهوم عملیات و دخل و تصرف در افکار عمومی استفاده می کند، عملیاتی که به تعبیر وی هراس انگیز است و به عبارتی نظام قدرت خلقي را ساماندهی و با ثبات براى آنان می کند.
آنچه مسلم است خطر قالب گرایی روند مردمسالارى در ایران را تهدید می کند و جريان اطلاعاتی و امنیتی خلقي نفوذ يافته در ساختار نظام كشور نقش تعیین کننده ای در ترویج این نگاه دارد. در ترویج چنین نگاهی احترام به ارزش های انسانی از میان می رود و تحمیل افکار و یک جانبه گرایی و حتی خشونت شکل می گیرد. عناصری از میان می رود که مردمسالارى روی آن شکل می گیرد و در این میان وظیفه تک تک ماست که بیش از بیش مراقب قالب های ذهنی باشیم که به مرور بر مامسلط شده و ممکن است بر ساخته نظام های امنیتی ارتش خلقي باشد. قالب هايي که در نهایت پایه های تفكر جريان  فاشيسم جنگ طلب خلقي را تقویت می کند.
داوودى  با نقد و ويرايش آگاه سازى

سایت تحلیلی اطلاعاتی آگاه سازی . تمامی حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.