پر بازدیدترین روز
روزنگار
روز سه شنبه مورخ:
۲۵ مهر ۱۳۹۶[ه.ش]
25 محرم 1439[ه.ق]
2017 Oct 17[میلادی]
مصادف با :
1) شهادت حضرت امام زین العابدین علیه السلام (95 ه.ق) به روایتی

آگاه سازی | پایگاه تحلیلی اطلاعاتی آگاه سازی | AGAHSAZI - کد : 9467 مورخ:[1393-11-10 16:30:01] چاپ
سعيد الله بداشتي؛
در جستجوى اخلاق !
اگر که زیست فردی و اجتماعی ما به حسن خلق و اخلاق نیکو تزیین گردد و همچنین به آنچه می گوییم و دعوت می کنیم، چه در منابر و  وعظ هایمان و چه در تریبون های عمومی و دولتی پایبند به اجرای آن ها  بوده و  عملگرا باشیم، جامعه خودبخود راه صلاح و رستگاری را می جوید و نسبت به بی ادبان و هتاکان چنان برخوردی می کند که اینان دوراه پیش روی دارند؛ یا راه و شیوه ضداخلاقی خود راکناری نهند و تغییر روش دهند ویا به طور کلی با ادامه این مسیر از جامعه طرد می شوند و به عنوان یک گروه خشک مغز و عقب مانده شناخته می شوند.
در جستجوى اخلاق !

آگاه سازى؛ بگزارش سايت خط امام، سعيد الله بهداشتي طي مقاله ايي نوشت: مرور و بررسی سخنان یادگار امام حجت الاسلام والمسلمین سید حسن خمینی در دیدارباروسای مراکز روابط عمومی واطلاع رسانی پیرامون نسبت فرهنگ وکارفرهنگی با مودب بودن و اخلاقی زیستن نکاتی را به ذهنم متبادرساخت.لذابرآن شدم تا اشاره ای به این موارد داشته باشم.

۱. کارفرهنگی، معنا و مفهوم بسیار غنی و پرمغز دارد.
بماندکه برداشت برخی از کارفرهنگی فقط تذکردادن و راه اندازی کاروان های ارشاد است ودر نتیجه ی برخی چنین ظاهرگرایی ها، حواشی متاثرکننده ای نیز بروز می کند که آثار زیانبار این کج فهمی را در عرصه عمومی صدچندان می کند.-هرچند راه ایجاد امنیت در جامعه و رهایی از شرور آفرینی هنجارشکنان و اوباش، روشی ویژه می طلبد و با این عرایضم درهم نمی آمیزد و در اینجا وارد این بحث نمی شوم- اما اینجا سوالاتی از این دست طرح می شود که بعد از ظهور و رواج پدیده ای به نام گشت های ارشاد آیا نباید به دور از حب و بغض ها میزان تاثیر این شیوه ارشادی در معابر و مراکز واکاوی جدی شود؟! هرچند به تعبیر ظریف دکتر حسن روحانی ریاست محترم جمهور حوزه فرهنگ گشت ارشاد نمی خواهد، این سخن هم مرادش همین است که حوزه فرهنگ با روش گشت ارشاد به سمت تعالی و پیشرفت حرکت نمی کند و گرنه ناله ها از وضعیت فرهنگی از سوی هر دلسوزی بلند است.
لذامفهوم کار فرهنگی نه تنها کار گشت ارشادی نیست بلکه با این روش در تنافی و تضاد است و به عقیده برخی صاحبنظران این روش در حوزه فرهنگ نتیجه عکس می دهد.این فرضیه می تواند توسط موافقان و مخالفان اعم از مجریان و جامعه شناسان و علمای معزز حوزه، بررسی و پژوهش علمی شود.
محور و چرخ دنده کارفرهنگی بر مسیر علم و پژوهش و  شناسایی راه رشد و تعالی ملت بر مدار آموزه های اصیل دین مبین و به کمک علم جدید پیش میرود…
۲. چندی قبل به محضر برخی مراجع معظم و علمای قم رسیدم. دغدغه غالب حضرات آقایان لزوم توجه و تمسک به آداب و اخلاق به خصوص در عرصه های عمومی بود.ایشان تاکید می فرمودند که اگر قصد اصلاح امور  و تغییر در بینش و روش جامعه به خصوص جوانان را داریم، از یک سو چاره ای جزعمل به اخلاق و نیکو خلق بودن  و از دیگر سو عمل به آنچه می گوییم و توصیه می کنیم، نداریم.
جامعه را به صلاح خواندن و از او انتظار صلح و صفا و صداقت داشتن، هم اخلاق نیکو و زیبا می طلبد و هم عامل بودن را..اگر دایما در پی عیب جویی و کینه توزی باشیم ، چگونه انتظار داریم جامعه دست از حقد و کینه و حسد و بد خلقی در روابط فردی و اجتماعی بردارد. حتی بالاتر اینکه در حالی که بر منبر نشسته ایم و به برخی رفتارها و نیکوییها توصیه می کنیم و خود به آنها آراسته نباشیم، در همان حال نسبت به این توصیه ها واکنشی منفی  را در مخاطبین شاهد خواهیم بود..الناس علی دین ملوکهم، همین است.
اگر بنده در جایگاه مدیریتی قرار گیرم، ناخودآگاه رفتار و گفتارم در جامعه تبدیل به کار فرهنگی  و الگوسازی می شود.حال باید جستجو کرد که این کار فرهنگی و فرهنگ سازی  که از اعمال و کردار مدیران برمی خیزد با اخلاق نیکو و عمل به حقیقت ها  و اعمال صالح توام هست یا خیر ، در غیر این صورت وامصیبتا به حال جامعه ی پیرامونی ما!! کار فرهنگی چیزی فارغ از رفتار و کردار رهبران و مدیران جامعه نیست.
شما اگر میلیارد میلیارد پروژه فرهنگی در دولت و حکومت تعریف کنید  و هزینه کنید اما مدیران ارشد سیستم، دروغ بگویند و تهمت بزنند و بداخلاقی کنند و بذر کینه و تعصب کورکورانه بکارند،  نه تنها این پول ها بر باد می رود بلکه نتیجه عکس نیز می دهد.
یکی از مهمترین توصیه های آیت الله العظمی وحید خراسانی در دیدار اخیر من و دوستانم و در واکاوی مشکلات جوانان این بود که مادامی که جوانان در روش و منش مدعیان دینی تناقض و تنافی ببینند مصیبت  بزرگ رخ می دهد و تداوم دارد.
ایشان ضمن اشاره به ماجرای توهین یک شهروند به مالک اشتر فرمانده ارشد نظامی امیرالمومنین علی علیه السلام ودر مقابل، فروتنی و تواضع مالک درمواجهه بافرد توهین کننده، این واقعه و امثال آن را درسی بزرگ برای آن روز  و امروز جوامع اسلامی و انسانی دانستند و تاکید کردند این رفتار و روش نتیجه فرهنگ سازی و منش امیرالمومنین است و جامعه اینگونه ساخته می شود و الگو سازی با این روش نهادینه می شود.طبعا اگر آحاد جامعه چنین رفتاری رادر مدیران ارشد ببینند، تاثیر عمیق و جدی در خلقیات آنها باقی خواهد گذارد.
یک شهروند یهودی درآن دوره ای که امیرالمومنین در راس نظام و قدرت سیاسی بودند از ایشان اعلام شکایت میکند و مطالبه ای دارد.
اطرافیان حضرت به آن شخص یهودی میگویند؛ شناختی از چه کسی شکایت داری!!؟ آن مرد یهودی میگوید؛ بلی شناختم-یعنی یک یهودی در حکومت علوی از رییس دولت شکایت می کند-حضرت به محکمه و نزد قاضی می روند. قاضی همزمان با ورود حضرت احترام ویژه می کند. امام قاضی را از این کار و تفاوت قایل شدن در احترام کردن نهی می کند.حتی اجازه ندادند که قاضی، حضرت را با کنیه صدا بزند.
ایشان خطاب به قاضی میفرماید؛ به هردو طرف دعوا باید یکسویه و عادلانه بنگرد. یهودی بعد از مشاهده این رفتار، منقلب گردیده و می گوید؛ می خواستم ببینم آیا  این آیین، همان آیین و دینی است که موسی خبرش را داده بود یا نه، الان فهمیدم این همان است.
آن فرد یهودی همان جا ایمان می آورد و مسلمان می شود.
لذا آن گفتارها و رفتارها و عمل به آنچه توصیه می شود تاثیر عملی در جامعه دارد و به الگوی فرهنگی بدل می گردد.
کلام مختصر می کنم، اگر که زیست فردی و اجتماعی ما به حسن خلق و اخلاق نیکو تزیین گردد و همچنین به آنچه می گوییم و دعوت می کنیم، چه در منابر و  وعظ هایمان و چه در تریبون های عمومی و دولتی پایبند به اجرای آن ها  بوده و  عملگرا باشیم، جامعه خودبخود راه صلاح و رستگاری را می جوید و نسبت به بی ادبان و هتاکان چنان برخوردی می کند که اینان دوراه پیش روی دارند؛ یا راه و شیوه ضداخلاقی خود راکناری نهند و تغییر روش دهند ویا به طور کلی با ادامه این مسیر از جامعه طرد می شوند و به عنوان یک گروه خشک مغز و عقب مانده شناخته می شوند.
والعاقبه للمتقین ….

سایت تحلیلی اطلاعاتی آگاه سازی . تمامی حقوق محفوظ بوده و استفاده از مطالب سایت با ذکر منبع بلامانع است.